Elengedett kormánnyal, fiam?

onvezetes1

Az autóipart alapjaiban megrengető forradalomnak a küszöbén vagyunk, 4-5 éven belül sok minden átalakul az autózásban. Tervezheti a gyerekünk, hogy vadakat terelő juhász, vagy kamionsofőr, esetleg taxis lesz, de ezek a szakmák idővel meg fognak szűnni.

Az első kísérleteket az önvezető autók esetében Japánban végezték 1977-ben, de a kor számítástechnikai színvonala miatt nem volt túl sok sikerélményük a fejlesztőknek. A fejlődés mérésére jó példa az amerikai védelmi minisztérium kutatási részlege által kiírt 2004-es verseny. A DARPA Challenge első kiadására száznál több jelentkező adta le a nevezését, a feladat az volt, hogy a vezető nélküli autók teljesítsék a Mojave sivatagban kijelölt 240 kilométeres távot. Az államok legnagyobb egyetemei és önbizalommal teli garázscégek hajtottak a millió dolláros fődíjra, ami végül nem lett kiosztva, mert a Hummer H1 alapú "győztes" autó is csak 11,7 kilométerre jutott.

Ezek az autók még nagy, és sok helyet elfoglaló érzékelőkkel voltak felszerelve, az automatán közlekedő széria-járműveket már jóval gyorsabban működő és kisebb helyen elférő érzékelőkkel szerelik. Ezekből általában háromfélét használnak, hogy minden időjárási körülmény között biztonságosan tudjanak érzékelni. A hagyományos radar az egyik, a másik a képet rögzítő kamera, kamera rendszer jelenti, a legismeretlenebb a LIDAR. Ez a technológia lézert használ. Az autós alkalmazása előtt a légi és vízi térképek készítésénél használták a lézert kibocsátó, majd a visszaverődéséből képet generáló technikát.

Az érzékelés az alapja az önvezető autóknak, a legnagyobb "játék" a másodpercenként befutó hatalmas mennyiségű jel villámgyors feldolgozása és kiértékelése. Ebben nélkülözhetetlen a mesterséges intelligencia (IA), melynek van tanuló képessége. Összetettségére példa, hogy egy zsúfolt kereszteződésen való biztonságos áthaladáshoz, mennyi tényezőt kell a sofőrnek figyelembe vennie. Ezért lehet mostanság gyakran olvasni a szaksajtóban, hogy autógyárak megvettek, vagy társultak mesterséges intelligenciafejlesztéssel foglalkozó cégekkel. Hasonló a helyzet az érzékelős vállalkozásokkal is.

onvezetes2

Jelenleg az a helyzet, hogy aki 1-2 éve piacra dobott prémium autót vezetett már, az elcsodálkozott, hogy mikre képes felfestett sávú úton, városi forgalomban az önvezetés, az automata parkolás, a sebességtartás és az automatikus fékezés, gyorsítás témájában.

Az autóipar azért is "retteg" a váltástól, mert a tőkében és technológiában ultra erős Google is célon van a témában és az Apple is készülődik, náluk valószínűleg csak az önvezető technológiára összpontosítanak, a saját márkás autóra már nem.

A rohanás nem véletlen, az önvezető technológia párosítva az elektromos autókkal, nagyon megváltoztatja az autóipart, példa rá a Tesla, amelyet rövid pályafutást követően már együtt emlegetik a legnagyobb autómárkákkal.

Aki ebben a versenyben lemarad, az valószínűleg csődbe is megy, mert a jövő elektromos járművei nagyságrendekkel egyszerűbb felépítésűek, karbantartás-mentesebbek lesznek a mai autóknál. Ráadásul az autómegosztás, az önvezető taxik, buszok, teherautók a városokban gyorsan el fognak terjedni és nem lesz nagyon értelme a saját autó tartásának, maximum hobbi célból. A „saját autónélküliségnek” az előszele már érezhető a nyugat-európai fiataloknál.

Az áttörést úgy 2020–22 környékére teszik, ekkorra válnak széria éretté a ma is folyó fejlesztések.

Benedek Attila
autós szak-újságíró