Rejtett hatalom

gyartosor

Jól hangzanak a technikai újdonságokról szóló hírek az autógyárak sajtóközleményeiben. Ennek a hátterében nagyon sokszor azonban az áll, hogy egyszerűen ők vették meg az elsők között a beszállítótól azt a terméket, amelyet kis túlzással úgy kínálnak nekik, mint a boltban az árukat.

Az autóvásárlók többsége nincs képben az autóipari beszállítók nagyságáról és jelentőségéről, nélkülük az autóipar "meghalna". A helyzetüket erősíti, hogy két kézen meg lehet számolni azokat az óriáscégeket, akik ezt az üzletágat uralják. Az autógyárak és a beszállítók kapcsolatáról a legbeszédesebbek azok a mellékelt ábrák, amelyek megmutatják, hogy az adott típuson, mely alkatrész, melyik beszállítótól származik.

A beszállítók méreteiről sokat elmondanak a számok, ezeknek a cégeknek nem okoz nehézséget megvásárolni tíz vagy százmilliós(euro) forgalmú kisebb vállalatokat. Mi kiflit és tejet vásárolunk, ők cégeket.

A legnagyobb név észak-Amerikában a Magna International Inc. Ezt a kanadai vállalkozást Frank Stornach alapította 1957-ben. Mára nyolc különálló területre osztott óriáscégről beszélünk, melynek tavalyi bevétele 36,4 milliárd dollár volt. A cég mérete mellbevágó: 159 ezer munkatársuk van, akik 29 ország, 321 üzemben termelnek, emellett 102 fejlesztőközpontot is működtetnek...

A szomszédban működik a gyáruk, ahol jelenleg a Mercedes G, a Peugeot RCZ és a Mini Countryman készül. Ők tervezték és szállították a Ford Focus 2012-es elektromos kivitelének a hajtásláncát is és sok más autóhoz is közük van.

A beszállítóknál gyakori, hogy bizonyos területekre specializálódnak. A svéd Haldex és a GKN Driveline például a négykerék-hajtásokra állt rá, és különféle összetettségű rendszereket kínálnak autógyáraknak. Így könnyedén ki tudják elégíteni a kiskocsikba való egyszerűbb igényeket és a Ford Focus RS, űrhajókat is megszégyenítő technikáját. A 4x4-es tábort erősíti a Magna-Steyr is, mint az egyik legnagyobb név szakmában.

Ha már beszállítókról van szó, akkor nem lehet elmenni a Magyarországgal 1898 óta kapcsolatban álló Bosch előtt, aminek a nevét nem csak az autósok, hanem a barkácsolók és a háziasszonyok is jól ismerik. Itthon a rendszerváltás után jelentek meg újra, tavaly 47 milliárd forintot fordítottak csak Magyarországon az autós témájú kutatásfejlesztésre. Nemzetközi szinten az autóipari részleg 2016-os számai döbbenetesek: 73,1 milliárd eurós bevételük volt, amiből az üzemi eredmény 4,3 milliárd euró.

bosch

A Bosch-nak régi partnere a Daimler, azaz a Mercedes-Benz. Az 1980-as évek óta végzett közös fejlesztőmunka eredménye a menetstabilizáló program, amely a "bálna Merci" kupé kivitelében jelent meg először 1995-ben. A W140-es belső kódú S-osztály kupéjában használt szerkezetet sokáig ESP néven illetették, manapság inkább az ESC-t használják, 2014 óta pedig kötelező tartozéka minden Európai Unióban forgalomba helyezett új autónak. Ez a szerkezet számtalan emberéletet mentett meg, mivel megakadályozza a jármű kanyarban való megpördülését. A Bosch és a Mercedes együttműködése elég régi, az ESP-s közös munkát megelőzte pár évtizede a blokkolásgátló közös kifejlesztése. A hazánkban komoly kutatóbázissal rendelkező Bosch még mindig együtt dolgozik a Mercedessel, ezúttal az önvezető autókra fókuszálnak. Kíváncsian várjuk.

Benedek Attila
autós szakújságíró