Elektrik bugi

tesla elektromos

Az elektromos hajtás talán a legjobb alternatíva a mai robbanó motoros autók kiváltására, de ez a váltás nem mostanság lesz. Szerencsére a területnek van két mozgató rugója, ami kis túlzással garantálja a gyors elterjedésüket és fejlődésüket.

Érdemes a múlttal kezdeni, így talán jobban látható a jelenlegi helyzet, az első villanymotort Jedlik Ányos készítette 1825-ben, az első használható elektromos autót 1884-ben mutatták be Londonban. A sebességrekordot beállító négykerekűek között - a korai időkben - volt néhány elektromos hajtású is. Azóta sok próbálkozás volt ezen a területen, de az új konstrukciók általában a nehéz és a kis kapacitású akkumulátorok miatt véreztek el.

A kutatások akkor lettek igazán eredményesek, mikor pár éve a mobiltelefonok, táblagépek kapacitását kellett drasztikusan megnövelni (lítium-ion akkuk). Az utóbbi években piacra került tisztán elektromos autók többségére jellemző volt a rövid hatótávolság (100-200 km), drágaság és az átlagos vagy ronda küllem.

A közeljövő pezsdülésének okát Kínában kell keresni, a nemrég bejelentett szabályozásoknak köszönhetően kötelezik a gyárakat, hogy a választékuk bizonyos százaléka elektromos autó legyen. Mivel a világ legnagyobb autópiacáról van szó, aminek a forgalmából senki se szeretne kimaradni, ezért a gyárak többszörözött erővel fejlesztik a tisztán elektromos árammal hajtott járműveket.
Kevesen tudják, hogy a mai elektromos autó választék nagyrészt a Teslának köszönhető. A kétüléses, Lotus Elise alapú Roadster 2008-ben került a piacra, innen számítva 2016 decemberéig, közel 190 ezer elektromos autót gyártott a Tesla.

Fontos háttérinformáció, hogy a Tesla alapítója nulla autógyártási tapasztalat és háttér nélkül, a semmiből hozott létre 30 ezer dolgozót foglalkoztató, független márkát… Az autógyárak többsége arra játszott, hogy megbukik a Tesla és akkor nekik nem kell rohamtempóban csinálniuk az elektromos fejlesztéseiket. Ebbe az autóipari langyos vízbe ugrott bele Elon Musk.

Az autóipar ”pechjére” a Tesla működik, és azon a téren, ahol a legfájóbb: a luxus kategóriában. Ugyanis az átlagos kinézetű, átlagos teljesítményű villanyautók nem hozták lázba a tehetős embereket, elég csak a Nissan Leafet megnézni: nem egy vágykeltő tárgy. A Tesla és a szénszálas vázú BMW i család már más ligában mozog, ezekre jóval gyorsabban nyílnak a pénztárcák. Elon Musk nélkül ez a változás rendkívül lassan jött volna létre.

elektromos autók bmw 330e

Idén jön a Model 3, a BMW hármas méretű villanyautó, amiből már közel 400 ezret előrendeltek... A haszonjármű vonalat sem hanyagolják, nemrég mutatták be az elektromos meghajtású kamionjuk első fotóját.
Nagy változások az elektromos autóknál 1-2 év múlva várhatók, akkor jön ki az új Nissan Leaf, amely nem csak formásabb lesz, de félezer kilométeres hatótávval kecsegtet. A friss konstrukciók elviekben jóval használhatóbbak lesznek, a ma piacon lévő modelleknél.

Benedek Attila
autós szak-újságíró