A színek világa

szinek1

„A meglátás folyamatában a szín elsődleges tényező: előbb látjuk meg a színt, s a nagyság, a körvonalak, a fény- és árnyékrészletek appercipiálása révén csak azután bontakozik ki tudatunkban a forma. Éppen ezért a színtónusoknak az emléke valahogy jobban tapad meg az emlékezetünkben is.” Walter Ernő- Novák László: A szinek világa 1927.

Az autóknak a színe különösen meghatározó, az autó kinézetét nagyon fel tudja dobni vagy el tudja rontani egy-egy nem odavaló szín. A szín az autó használt piaci árát is meghatározza.

A számítógépes tervezés, virtuális valóság nagyarányú elterjedése és az elkészült formaterv falméretű képernyőkön való megtekintése ellenére, az új típus legfőbb próbája, mikor a lefényezett agyag modellt a természetes fénynél megnézik. Ennyire számít a szín és a fények játéka az autónál. A formatervezők munkája ki is merül abban, hogy megálmodják az 10-12-féle színt, innentől kezdve a marketingesek veszik át az uralmat. A prospektusokban gyöngyház fehér, gyöngyfehér, kristály fehér gyöngy, azúrkék, hiperkék, indigókék, fegyverszürke, jégezüst és hasonló elnevezést olvashatunk. Ezeket a neveket a gyár marketing részlege adja, szerencsére ez nem annyira vészes, mint a típusneveké. Ott már kikérik az erre a területre specializálódott vállalkozások szakértelmét, de azért becsúsznak olyan hibák, mint a Hyundai Getz. Itthon elég merészen hangzik a hyundai-os válasza, a milyen kocsival jöttél kérdésre. A klasszikus példa a Mitsubishi Pajero, amit nem véletlenül hívnak spanyol nyelvterületen Monterónak, a spanyol szlengben önkielégítést jelent a terepjáró neve.

A színeknek nevet adók munkája az esetek nagy részében kárba vész, mert a Suzuki SX4-S-Cross egyik legjobb színe a kanyonbarna, de ezt az átlagember kolbászzsír színnek hívja, ahogy a Vitara mustár/fehér keverékét dobostortának. A Vitara és az új Ignis jó példa arra, hogy a jól választott színekkel mennyit lehet dobni egy autó megjelenésén. Az ellenpéldát a budapesti taxik egyen sárga színe mutatja, némely autó nagyon jól néz ki a taxis ruhában, míg más modellek rendkívül esetlenül mutatnak.

szinek2

Az új típusok színválasztása mögött jóval több tudatosság van, mint amennyit gondolna az ember. A választást nem csak az befolyásolja, hogy mennyire néz ki jól, hanem legfőképpen az, hogy mennyire illeszkedik jól a trendekhez. Itt már nem csak az autókat vizsgálják, hanem a divattól kezdve a mobil és más üzletágak menő holmijait is megnézik. Ezen felül vannak a divattrendeket, színeket meghatározó szakértők, amelyek elég jól látják, hogy pár évig, mi lesz a menő.

A világ egyik legnagyobb autóipari festék beszállítója évenként közzéteszi, hogy mely színek a legkelendőbbek. Ezen a listán évek óta vezet a fehér, a második helyezett a fekete, a harmadik pedig a szürke, vagy az ezüst. A fehér előretörése nem csak a divatnak köszönhető (iPhone), a gyárak rengeteg flottás megrendelést teljesítenek, ezen jól mutat a matricák többsége.

A praktikumot nézve a fekete és a sötétebb színek a legrosszabbak, mert azon bármilyen kis szennyeződés hamar meglátszik. A karcokról és sérülésekről nem is beszélve, azok szinte világítanak az autón. Ebből a szempontból a szürke és az ezüst a legjobb, rajtuk szinte alig látszik a szennyeződés.

A gyárak és vezérképviseletek tudatosságára visszatérve, megfigyelhető, hogy az óriás plakátokon, reklámokban látható lévő modell színe nagyon meghatározó. Ez annyira beég a vevők tudtába, hogy az adott típus eladásainak a nagy részét az a szín teszi ki, ami a hirdetésekben volt.

Benedek Attila
autós szak-újságíró