Sikamlós sztorik – tavasz nyár ősz tél

ford rs

Mert megcsúszni nem csak télen lehet. Előfordul, hogy olyan autó kerül alád, amihez nem elég egy sima jogsi. Ilyenkor vagy óvatoskodva visszaadod a slusszkulcsot, vagy bátran, alaptalanul bátran kimész az utakra. Nemrég nálunk járt autóteszten a Ford Focus RS. Vannak legálisan tartható "fegyverek". A Ford Focus RS szerintünk az. Csak nagy fegyelemmel rendelkezőknek ajánljuk! Komolyan. Meg olyanoknak, akik hajlandóak elmenni egy vezetéstechnikai tréningre. A legközelebbi hírlevélben pedig jön az autósmozija is.

Van az az alapelv, hogy amire felkészülsz, begyakorolsz, az általában nem történik meg, vagy ha igen, akkor nincs gond, mert tudod kezelni. Talán ez az alapelv rejlik a vezetéstechnikai központok működése mögött. Kezdjük valamennyire behozni azt a több évtizedes lemaradást, amivel el vagyunk maradva a nyugati szomszédainktól. Itthon, szám szerint talán a tízet is eléri a vezetéstechnikai képzések száma, egyetlen hátrányuk, hogy szinte mindegyik Budapesten vagy a környékén található.

A képzésre biztató reklám nem sokat nem sokat változott az elmúlt évtizedekben, nyers, de sajnos igaz. A kérdés: Mikor végez az átlagos sofőr vészfékezést? A halálos ütközése előtti néhány másodpercben… A képzés elől azzal sem lehet menekülni, hogy csak városban vezetek, elég megnézni az 55 km/órás tempóval készült hivatalos törésteszt képeket, az autók utána mennek a bontóba. Már a magánemberek is kezdik felfedezni a képzés nyújtotta előnyöket, és az évek óta tartó népszerűsítésnek talán be is érik lassan a gyümölcse. Eddig leginkább a multinacionális vállalatok dolgozói, területi képviselők jutottak el a képzésre, 2016-ban már megjelent az államilag támogatott képzés is. Ezen felül vezérképviseletek, márkakereskedések is adják ajándékként a képzést.

A tréningek azért is jók, mert amelyik résztvevőnek van egy cseppnyi józan esze, akkor utána magába száll. Érdekes látni a rántópados gyakorlatnál pörgő autókat, ahol a sofőr csak pánikoló utas. Ez a gyakorlat a hátsó durrdefektet szimulálja, és nem 180 a tempó, 25-30 km/órás sebességnél történik a forgatás... A szomorú valóság az, hogy eddig sem kell eljutni, mert már a beülésnél kezdődnek a gondok: a helyes ülésbeállítás sem megy. A következő nem működő dolog pedig a vészfékezés.

Ez a pont kiváló arra, hogy átkössünk a korszerű autókra, ahol is a blokkolásgátló és a menetstabilizáló program (ESP, ESC) már széria tartozék. Ezeknél, erős fékezéskor – a rendszerek fejlettségétől függően – erőteljesen pulzál a fékpedál. A vezetéstechnikai képzések kurzusai közé beépültek ezek is, hogy a sofőrök élesben ki tudják próbálni a fejlett elektronikájú autóik rendszereit, és már nem csak a baleseti vészhelyzetekre koncentrálnak. Vagyis, a legálisan tartható fegyverek mellé is szükséges engedély. És gyakorlás.

Benedek Attila
autós szak-újságíró