Hajtsunk! De ne fejet, hanem négy kereket

4x4 1

Az összkerékhajtás körül van egy kis misztika is, ezért érdemes képben lenni a rendszer előnyeivel és hátrányaival is. Vannak élethelyzetek, ahol nincs sok értelme cipelni a rendszerrel járó plusz terheket és kiadásokat.

A 4x4-es hajtás a terepjárókkal kezdett elterjedni, a második világháború sokoldalú hősét, a Jeep-et kezdték másolni a gyártók az 1950-es években. A személyautókban a Subaru kezdte el alkalmazni az összes kerék hajtását (1972). Őt követte az 1970-es évek végétől a szintén sok 4x4-es személyautót gyártó American Motors Company (AMC), amely 1988-ban szűnt meg. A műfajt igazán népszerűvé az Audi quattro tette, az állandó négykerék-hajtással szerelt kupét 1980 tavaszán mutatták be.

A rendszer előnyei: hóban, jeges úton, terepen valóban át lehet vinni a teljesítményt az útra. Az autó könnyebben irányítható, nincs kínlódás, trükközés hóban való induláskor, emelkedőn, vagy tvaszi esőzéskor. Magyarul kritikus közlekedési körülmények között jóval nagyobb biztonságot ad, mintha csak két kereket hajtanánk.

4x4 3

A hátrányok között szerepel, hogy minimum 50-60 kiló plusz súlyt cipel az autó. Ez általában néhány tizedmásodperccel rontja a gyorsulást és növeli a fogyasztást. A motor erejéből is elvesz, mert a hajtásrendszer működtetése felemészt néhány lóerőt.

Példaként: A hazai autópiac egyik üdvöskéje a Suzuki Vitara, amely 1,6-os motorú alapkivitele 1075 kg, 180 km/óra a végsebessége, 11,5 mp alatt gyorsul százra, a gyári fogyasztása pedig 5,3 liter. Ugyanazzal a motorral és az ötsebességes kézi kapcsolású váltóval szerelt Allgrip változatnál ezek az értékek a következők: 1160 kg, 180 km/óra, 12,5 mp és 5,6 liter. Amit mérlegre kell tenni az autóvásárláskor, hogy ezek a plusz kiadások megérnek-e annyit, amit az extra biztonság ad.

jeep

Az autógyárak jó ideje nem maguk fejlesztik a rendszereiket, hanem külsős beszállítóktól vásárolnak komplett hajtásrendszereket. Ilyen cég a svéd Haldex vagy az angol GNK Driveline, amelyek széles kínálattal rendelkeznek a 4x4-es technikákból. A gyárak ezeknél a cégeknél válogatnak, majd rengeteg teszteléssel, a saját gyártmányukhoz programozzák a vásárolt rendszereket. A hibrid autóknál olyan megoldások is léteznek, ahol a hátsó kereket villanymotor hajtja, itt nem használják a megszokott kardántengelyt. Szóval választék van bőven, mi pedig szívesen segítünk.

Benedek Attila
autós szak-újságíró