Az autóválasztás bonyolultabb a párválasztásnál?

autovasarlas2

Az elsőre egyszerűnek tűnő feladatot, miszerint új autót veszünk, de mégis milyet, meg lehet rendesen bolondítani, bonyolítjuk is. Pár szempontot felsorolunk, ami megelőzi az autóvásárlást, hogy tényleg azt válasszuk, ami igazán nekünk való.

Nulladik lépés a családi kupaktanács összeültetése, ahol mindenki elmondja, mire is használná az autót. Ez segít abban, hogy kiválasszuk a kocsi karosszéria fajtáját és a méretét, a mindent vivő karosszéria forma lehet a ma divatos szabadidő-autó. A családi tanácsnál az anyagi helyzet a másik fő téma, ahol át kell beszélni a kényelmesen vállalható törlesztőrészletek határát, plusz az autó várható éves költségeit. Ezek tudatában kell az álmokat kergetni, míg Apunak az fontos, hogy beférjen a hátsó ülésre a tenisz-cucc, addig Anyu a két gyerekülést tartja fontosabbnak, így a fentiek mellett azt is érdemes megvitatni, hogy előreláthatólag hány évig akarják megtartani az autót.

Az egyik sarokpontja a vásárlásnak, a „dízelt vagy benzin motorost vegyünk” kérdés, ami mára már három ágra szakadt. A helyzetet a hibridek előretörése bonyolítja. A fenti kérdés eldöntésében mindig nagy segítség a papír, ceruza és a számológép, segítségükkel előbukkannak a tények. Éves tízezer kilométeres futás teljesítmény az a határ, aminél előnyt jelent a dízelek kisebb fogyasztása.

A gyári fogyasztási adatokkal nem lehet számolni, mert azok nagyon elméleti értékek. Szaksajtóban érdemes utána nézni a kiszemelt típus valós fogyasztásának, ha megvannak az adatok, akkor össze lehet vetni a számokat. Ekkor kell konfrontálódni, és lehet vakarni a fejet, hogy mennyi kilométert és hány évet lehet autózni a benzines kivitellel, a dízel vagy a hibrid felárán. Az ezt követő kilométerek után lehet olcsóbban üzemeltetni a takarékos modelleket. A kellemetlen az, hogy a modellek árképzésétől függően ez a szám sok tízezer kilométer, esetleg 80-100 ezer is lehet... A képet árnyalja, hogy a dízelek és a hibridek értéktartása jobb, így eladáskor kisebb lesz az értékvesztésük.

autovasarlas1

Hasonlóan csavaros a dolog, ha egy adott összeget szeretne a vevő az új autóra költeni, ekkor négyféle irány létezik. Az x pénzért lehet venni egy jól felszerelt, jól motorizált, adott méretű modellt. Ez meglehetős elégettséggel tölti el a vevőt, de ha jól megnézi az árlistákat, akkor azon a pénzen vagy egy kicsit hozzátéve már elérhető egy mérettel nagyobb típus, ami ugyan fapados, nincs akkora központi kijelzője, és alapmotorja van, de egy méretosztállyal nagyobb. Ez a gép jobban mutat a ház előtt és a munkahelyen is. A másik variációt a prémium autó jelenti, ami esetenként jóval kisebb, mint más ”mezei” típus, viszont olyan márkajel van az orrán, ami több figyelmet vonz. A negyedik változatot a néhány éves használt autót jelenti, ez nagyobb méretű jármű vagy prémium márka is lehet, ezzel szintén jobban lehet villogni.

Aki így áll neki, az hoz egy tudatos döntést, de a vásárlást - a flottás megrendeléseket kivéve - az esetek nagy részében az érzelmek vezérlik. Az egész számolgatósdit villámgyorsan felül tudja írni egy „szerelem első látásra” modell, vagy egy kereskedő ismerőstől beeső jó árasított autó. Ez olyan birtoklásai vágyat ébreszt, vagy olyan előnyökkel kecsegtet, amiért könnyedén fel lehet rúgni az előzetes elképzeléseket, és azonnal impulzusvásárlókká avanzsálódunk.

Nem beszélve egy csodás metálpiros karosszériáról. Ugye.

Benedek Attila
autós szak-újságíró