Láncot hordunk

holanc1Amikor már szinte remény sincs a továbbhaladásra, akkor kerül elő a hólánc. A téli autózás egyik legkeményebb része, mikor a vidéki esküvő után, a hajnali hóviharban kell öltönyben, bőrtalpú cipőben és Rolex órás kézzel, kesztyű nélkül hóláncot szerelni. Miközben farkasok üvöltése hallatszik a közelben és a családtagok drámáznak. Pár jó tanács következik hólánc témában.

A hólánc jóval régebbi dolog, mint gondolnánk, az eredete 1904-re vezethető vissza. A hólánc Harry D. Weednek köszönhető, akinek találmányát az amerikai hivataloknál a 768495 számon jegyezték be. Ma már a közlekedés minden résztvevője számára elérhető a sokféle formában kapható hólánc.

Mielőtt a gyakorlatra rátérnénk, itt is érdemes képben lenni a szabályzókkal, jó tudni, hogy Magyarországon is vannak olyan szakaszok, ahol táblával van jelezve, hogy az adott szakaszon, télen kötelező a hólánc használata. Érdemes utána járni, hogy azokban az országokban, ahova tervezik az utazást, ott milyen előírások vonatkoznak a láncra.

A vásárlást megelőzi az ismerősöknél, és a neten történő adatgyűjtés. Ha megvan a kiválasztott márka és típus, akkor a világháló abban is segít, hogy a láncot a legolcsóbban szerezzük be. A vásárláshoz szükséges lesz az autó télen használt gumijának a méretére.

A következő lépést sokan kifelejtik, ez pedig kulcsfontosságú része a hóláncnak: a gyakorlás. A katonaságnál, tengerészetnél és a leghatékonyabb oktatást biztosító szervezeteknél egyenlő mértékben használják az elméleti oktatást, és a gyakorlatot. Ez azt is jelenti, hogy a katonával addig gyakoroltatják a fegyver szét és összeszerelését, amíg az készség szinten bele ivódik és becsukott szemmel vagy álmából felköltve is meg tudja csinálni.

holanc2

Idáig azért nem kell eljutni a hólánc fel és leszerelésében. Amit érdemes megtenni, hogy pár oktató videó megnézése és a leírás elolvasása után, jó időben gyakorolni a folyamatot. Munkás kesztyűben. Miután ez megtörtént, már neki lehet vágni a télnek és elviekben nem érheti az autóst meglepetés. A feltételhez szükséges még a kesztyű és a zseb vagy fejlámpa, ha esetleg éjjel kell feltenni a láncot.

Van néhány alapszabály, amit tudni kell a hóláncról, az egyik, hogy a feltétele után a maximális sebesség 50 km/óra. A másik kitétel, hogy csak hóval, jéggel borított úton lehet használni, aszfalton nem szerencsés a hólánccal járni. Szilárd felületen gyorsan sérül a lánc, megnövekszik a fékút, rosszabb lesz a tapadás és a kormányzás is. A lánc szakadása esetén az autó karosszériája is károsodhat, nem csak az aszfalt. Az egyik legfontosabb tanács, hogy a hajtott kerekekre kell szerelni.

Aki nem autózik sokat, de fel akar készülni a télre, annak találták ki a hólánc helyettesítésére szolgáló „hólánc sprét”. Ez csak alkalmi segítséget nyújt, mert a flakon tartalmát a hajtott kerekekre fújva, extra mértékben megnöveli a kerék tapadását. Ez az anyag segít kiszabadulni a hó fogságából, esetleg egy emelkedő leküzdésekor, de hosszabb útra már nem biztosít védelmet. Hóláncra fel!

Benedek Attila
autós szak-újságíró