Élet 7 Celsius alatt

teligumi1Változnak az idők, még a téli gumi fronton is. A tél közeledtével a gumisok forgalma folyamatosan emelkedik, de mi történik, ha nem cserélünk gumit és nyárival vágunk neki a hideg évszaknak? Kell-e egyáltalán a téli gumi? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kapunk választ a bejegyzésben.

Bő évtizede fogott össze a gumis szakma és kezdte el széles körben ismertebbé tenni a téli gumit. A felvilágosító kampány sok bevételt generált, mert az autósok többségénél sikerült elérni, hogy megvásárolják a téli körülményekre tervezett abroncsokat. A népszerűsítéssel szerencsére nem csak a profit gyarapodott, hanem jó néhány emberéletet is megmentettek.

A csökkenő fékút, a jobb irányíthatóság és a sok más előny ellenére még mindig sokan vágnak bele úgy a télbe, hogy nyári abroncs van a járművükön, ez nem szerencsés. Ennek a hatását az óriásplakátokról ismerős példával lehet szemléltetni, ahol a strandpapucsban álldogálnak a hóban.

Teljesen más körülményekhez lett tervezve a két abroncs fajta, ezért érdemes cserélni őket. A nyáron, az 50-60 fokra felmelegedett aszfalt „megeszi” a téli gumit, ennek oka, hogy puha keverékből áll, aminek 7 °C fok alatt hőmérséklet az igazi működési tartománya. Fordítva is működik a dolog, a keményebb összetevőkből álló nyári guminak latyakban rossz a tapadása és a gumi rendkívül merevvé válik hidegben.

A váltásra a gumisok is felkészültek, sok helyen megoldják a nyári garnitúra tárolását. Az egyre enyhébbé váló telekre sem lehet számítani, mert a példák mutatják, hogy a „hirtelen” leesett két centi hó is mekkora káoszt tud okozni az utakon.

teligumi3

Ha valakinek rendszeresen kell közlekednie minden időjárási körülmény között külföldön, az képben van, hogy a külhoni közlekedési hatóságoknak milyen előírásai vannak. (Kötelező téli gumi használat november és március között, előírt profil mélység stb..) Olyan is előfordul külföldön, ha a téli gumi hiánya okoz balesetet, akkor büntetik a nyári gumival gubancot okozó autóst.

Az egyik évszakban sem kiemelkedően jó tulajdonságokkal bíró négy évszakos gumi annak ajánlható, aki évente csak néhány ezer kilométert autózik. Ekkora futásteljesítménynél felesleges a téli-nyári abroncs. Kevés kilométer teljesítése esetén, az idő és a napsütés „fogyasztja” el a két garnitúrát. Megjelennek rajta a repedések, így a jó profil mélységű gumikat el lehet vinni a hulladékudvarba, mert életveszélyessé válnak.

A négy évszakos abroncsok az évek múlásával egyre jobbak lettek, mert a technika fejlődése ezen a téren sem áll meg. Hogy az eddig kialakult képet összekuszáljuk, az egyik gumimárka olyan abroncsot hozott forgalomba, ami jól bírja a nyári meleget, remek a vízelvezető képessége, de az alkalmazott új összetevők és a speciális mintázat miatt, a téli tapadása is szenzációs.

Benedek Attila
autós szak-újságíró